nyitólap > Érd > Eurovelo 6: Budapest - Érd
Eurovelo 6: Budapest - Érd
2011. június 04. szombat, 13:45


 

Az én történetem az, hogy Érden lakom és Budapest belvárosában dolgozom. Alapvetően vasút+kerékpár kombóval járok, de néha úgy hozza a sors, hogy végigkerekezek az úton. Nem vagyok egy őrült, nagy kerékpáros, csak közlekedésre használom a kerékpárt. Pénzügyi (az egy szem autónkra feleségemnek és gyermekeimnek van szüksége) és környezetvédelmi okokból. Több napnyi próbálgatás után, 5.-6. alkalommal állt össze bennem a helyes útvonal. Nem sikerülhetett elsőre, mert a táblák hiányosak is, megtévesztőek is. Készítettem egy térképet is, de ez sem pontos, mert a google csak az utakat ismeri, a kerékpáros nyomvonal pedig máshol is halad. Gondoltam, hogy megosztom a tapasztalataimat.

A képek és a kommentek igyekeznek pozitív képet is mutatni és a negatívumokat is megmutatni. A valóságot próbálom megmutatni azért, hogy bemutassam, milyen csodálatos az út, de ugyanakkor mikre kell figyelni. Néhányszor megteszi az ember az utat, s utána már rutinosan veszi a helyeket. (Én jó időben 70 perc alatt érek be Érd központból a Lánchídhoz.)

Nem célom indulatokat kelteni vagy társadalmi csoportokat minősíteni. A békés egymás mellett élés híve vagyok. A képek azoknak is készültek, akik nem értik a kerékpárosok viselkedését, mert nem élték még át a kerékpáros létet. Hátha ez a pár kocka segít benne. Ugyanakkor a kerékpárosokat sem biztatom szabálytalankodásra.

 

Az utat Budapestről kezdem, a Gellért térről. Itt akkora a forgalom már, hogy szabályszerűen dugók alakulnak ki. A kerékpárosoknak lenne mit tanulni. Pirosnál egymás után és nem egymás mellett kell várakozni, helyet hagyva a gyalogosoknak. Az egy másik kérdés, hogy ha egymás mögött várakoznak, akkor a keresztirányú gyalogosforgalmat akadályozzák, de a szabály, az szabály.

 

 

És ennek a viselkedésnek köszönhetően a zöldnél el is foglalják a zebrát. Tilos és veszélyes! Ne tegyük!

 

 

Sajnos az autós és kerékpáros társadalom néha olyan jeleket mutat, mintha területszerző háborút játszanának.
Ha az autósok azt akarják, hogy a kerékpárosok a kiépített utakat használják, akkor ne állják el azokat.

 

 

Igaz ez a mérnök kollégákra is. Egy kétirányú, forgalmas kerékpárutat így leszűkíteni ...

 

 

... vagy így ...

 

 

Ezen a képen azt látni, hogy a Műegyetem előtti kerékpárút egyszer csak véget ér. Alatta a kis zöld tábla, ami az ajánlott kerékpárútvonalat mutatja szó szerint: tekerj át (a zöld tábla mindig azt jelenti, hogy kerékpározásra ajánlott útvonal) a zebrán, majd keresztbe a zebra nélküli 2x2 sávos úton, s sréhen szemben, 50 méterre, ahogyan a tábla is ígéri, ott folytatódik (a képen látszik is) a kerékpárút.

No most akkor szót lehet fogadni a táblának? Aki szót fogad neki, arra mit mond egy olyan autós, aki nem látta ezt a táblák gyöngyét?

 

 

Ez a kerékpáros most éppen szabályt sért. Mert egy autó elállta az útját. Kérdés, hogy az autós szemszögéből egyértelmű volt-e, hogy nem állhat ide.

 

 

- FOLYT. KÖV. -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inkább nem is kommentálom.

 

UPDATE

Néhány évig a fenti, tűzcsapos kép fogadta az erre közlekedőket. Ez 2012-ben javításra került. A tűzcsap - ha jól gondolom - ugyan maradt, de földbe süllyesztett változatra cserélték:


 

 

Budapest, Lágymányosi hídnál az irodaház tövében. Az egérút felől a kerékpárút itt vezet el a Műegyetem felé. Eurovel 6-os útvonal, azaz nemzetközi kerékpárút. És ...

 

... ez a két autó minden áldott reggel itt pakolja be a z alapanyagokat az étterembe. A reggeli csúcs közepén. Az étterem új építésű, működési feltétele a telken belüli parkolás, ami a képen látható mélygarázsban biztosított is. Mégsem ott parkol. A járda egyébként forgalmas, s az árufeltöltők is bármikor kiléphetnek az ajtón, tehát ott kerekezni veszélyes. Marad az, hogy le az úttestre, aztán a kereszteződésben vissza a kerékpárútra. Ahol aztán az autós nem érti, hogy miért ugratok össze-vissza ... mert ugye azt szabály nem rögzíti, hogy miként lehet szabályosan egy keresztutcából a főutat keresztező kerékpárútra felhajtani (ami egyébként a zebra túloldalán is van ...)

 

 

 

Egy éles kanyar.

 

 

A tervező eredetileg kacskaringósra tervezte. Aztán az élet bebizonyította, hogy ez így nem jó, s virágvályúkkal segítik már a rendet.

 

 

 

 

Egy nagyon éles és beláthatatlan kanyar. Kár, hogy a kanyarokat nem veszik egy kicsit szélesebbre.

 

 

Figyelve a kutyasétáltatókra is.

 

 

 

 

 
Az út egy lakóutca parkolóján át folytatódik:

 

 

Itt visszatekintve:

 

 

A végén az út kötelező jobbra kanyarodást ír elő. A kerékpárút azonban baloldalon vezet tovább. Ezt egy pici zöld táblácska jelzi is egy balra nyíllal.  A képen a kerékpáros hezitál is, hogy most akkor mit csináljon. Végül balra kanyarodott, a zebrán haladt végig, mert a kerékpárút felfestése a zebra továbbításában látszik is.

 

Sárga út: a kerékpárút itt folytatódik
Piros út: szabály szerűen itt le kéne szállni és tolni a cangát.
Sárga karikák balról jobbra: (1) kerékpárút kezdetét jelző tábla, (2) zöld tábla a kerékpáros haladási irányról, (3) kötelező haladási irány

 

Térképen itt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Szerémi út mentén végig zajvédő fal mögött és zöld környezetben halad az út. Kivéve ezt a rövid szakaszt. Egy autókereskedő (Porsche) előtt. Valószínűleg neki nagyon fontos, hogy az útról jól látható legyen.

 

 

 

Ha az ember nem ismeri a járást, akkor nagy eséllyel egyenesen megy tovább. Mert Érdre arra vezet a 6-os út. Hiányzik itt egy tájékoztató tábla. Ugyanis itt az út lekanyarodik a Duna felé.

 

 

 

 

A kerékpárút balra fordul, a kis forgalmú (zsák)utca jobbra ...

 

... hogy aztán a parton már egymás mellett haladjanak.

 

 

Kis piknik.

 

 

 

 

 

Az út felét már elfoglalják a bokrok.

 

 

És megint egy beláthatatlan éles kanyar.

 

 

 

A ritka tájékoztató táblák egyike. Ha balra, a kerékpárúton kerül az ember, akkor kerül egy kicsit és meglepetések is várják.

 

 

A parton vezetett út egyik hátránya. Kerülőkre késztetik a kerékpárost. Rövidebb a közút ...

(térképen itt, de figyelem, a google az útvonalat csak a közúton tudja vezetni, a kék vonal nem a valódi útvonal!)

 

 

... és ennél simább is ...

 

 

... igen, ezek a meglepetések ...

 

 

... nem is kicsik ...

 

 

... aki először jár erre, az kellemetlenül megütheti magát a nyeregben ...

 

 

... de legközelebb már kerül.

 

 

A part.

 

 

Egy pihenő a benzinkúton.

 

 

Itt lehet aluljárón átmenni Budafokra a 6-os út és a vasút alatt. A képen Budafok állomás. Kulturált elővárosi vasút jár itt, gyakorlatilag minden vonattal lehet kerékpárt szállítani. A sín túloldalán (emez úttal párhuzamosan) fut egy másik kerékpárút városi környezetben. Ha nagyon fúj a szél, akkor az kényelmesebb, jó időben azonban emezen lehet gyorsabban haladni.

 

 

 

 

 

A Kompháznál elágazik az út. Egyenesen tovább elhagyott gyártelepen halad tovább az út. Ha az M0-áson át a Csepel-szigetre tart az ember, akkor az a rövidebb út. Jobbra lehet átmenni a Nagytétényi útra. Én is arra járok, de előbb benézek ...

 

 

....a Kompházba ...

 (téképen itt)

 

 

 

 

... a hangulatos kis büfébe, ahol a kerékpárosokra is gondolnak ...

 ... de aztán tovább az aluljáró alatt.

 

 

Ide érkezik át az ember. Ez egy visszanézés a centrum felé. Azért mutatom, mert Érd felől érkezve tábla itt sem mutatja a parti irányt. Ha itt a centrum felé egyenesen megy az ember, akkor van egy kellemetlenebb domb, majd Budafok Belvárosába érkezik az ember gyalogosok és autók közé.

 

 

Ez a MOL kút is kerékpáros kútként hirdeti magát a totemen.

 

 

És itt a Campona.

 

 

Ha az ember nagyon meghajtja (tényleg keményen), akkor zöldhullámban egyszuszra végig tud menni a Campona előtt.

 

 

Mert sajnos minden ki-behajtó úton lámpa van. Pedig általában nincsen keresztirányú autóforgalom. De így biztonságos.
(Azért a lámpa elé egy autót érzékelő hurkot építhetnének az aszfaltba, hogy csak akkor állítsák meg a kerékpáros forgalmat, ha valóban jön autó)

 

 

 

A kedvencem. A sínek előtt a kerékpárút nyomvonalát kb. 700 méternyi távolságon átviszik a túloldalra.

 

 

Valószínűleg csak azért, mert egykor, mikor építették ezt a szakaszt, akkor a járda már a túloldalon volt. S ebből a korból maradt itt ez a gyöngyszem:

(térképen itt)

 

 

Szó szerint életveszélyes. Párszor átmentem (na nem rajta, mert a kerékpár áttolhatatlan ezen a csőkígyón, hanem) mellette, de a sínek között a járda felülete is olyan keskeny, hogy nem kockáztatok többé. Én a közúton megyek.

 

Miután a kerékpárút visszatér az út baloldalára, végig egy szervízúton haladunk.

 

 

Néha ugyan vannak terepakadályok, mint pl. ez az itt felejtett gyalogos áteresz ...

 

 

... vagy az útra növő növényzet ...

 

... de alapvetően egy roppant biztonságos és nagyon kellemes szakasz ez is.

 

Az út Nagytétény központjában megszakad, mert az egykori országút nagyon beszűkül. Balra egy cikcakkban lehet kis utakon áthaladni, mely útvonal előnye, hogy érinti a kastélyt és parkját is. Napi ingázásban megint csak az úttest marad. Nem veszélyes az útszakasz és alég széles a sáv is.

Az imént elhagyott szakasz nem előzmény nélkül ilyen fura. Korábban itt járt a 43-as villamos. Igen, igen, villamos. Ha a hampage.hu emlékoldalát (oldal vége felé, de érdemes az első oldalt is megsasolni) megnézi az ember, akkor érdekes felfedezésre is rábukan: ott, ahol ma egy kerékpársáv nem fér el, ott korábban villamosnak is jutott hely ...

 

Később folytatódik a kerékpárút. Ez csak egy újabb gyönygyszem. Beszakadt az úttest. Hetek óta így néz ki, senki feléje se nézett. Nem tudom, hogy egy autóforgalomnak kitett közúton is megtennék-e ugyanezt a lezserséget.

 

 

 

Budapest határában, a Nagytétényi út végén, a Chinoini elágazásnál. Balra a felüljáró, ami az M0-áson meg át. Ha kerékpárosnak arra van dolga, akkor csak itt tud átmenni. Járda is van rajta a jobb oldalon. A kerékpárút azonban a bal oldalra vezet. Szabályszerűen itt is le kell szállni és áttolni a kerékpárt. Egy  vödör festékkel meg lehetne oldani, hogy ne kelljen leszállni. A forgalom sem hatalmas, a szegélyek is süllyesztettek. Csak egy vödör festék kéne.

(térképen itt)


 

- FOLYT. KÖV. -